Eerste cultuurverschillen - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Floor Wolthuizen - WaarBenJij.nu Eerste cultuurverschillen - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Floor Wolthuizen - WaarBenJij.nu

Eerste cultuurverschillen

Door: Floor

Blijf op de hoogte en volg Floor

04 Januari 2011 | Costa Rica, San José

Vandaag de eerste cultuurverschillen tussen Costa Rica en Nederland leren kennen.
Het begon al met mijn rijbewijs. Dat mooie roze pasje wordt overal in Nederland netjes gebruikt en door iedereen geaccepteerd. Orlando (m'n vader hier) vroeg of ook de mannen in Nederland een roze pasje kregen. Toen ik die vraag bevestigend beantwoordde werd me duidelijk dat het hier ietsjepietsje anders werkt haha. Orlando legde uit dat mannen hier echt niet met een roze pasje gingen lopen, je bent toch niet gek?

Een ander voorbeeld is het eten. Het is nu een uur of 9, half 10, en we hebben nog niet gegeten. Vanochtend en vanmiddag super gegeten, rijst en kip en veel fruit. Avondeten is hier blijkbaar niet zo'n festijn als in Nederland. Gelukkig geen honger, daar heeft de lunch wel voor gezorgd!

Nog een voorbeeld, de supermarkt. Een enorme supermarkt met heel veel mensen en veel kassa's. Met 3 mensen voor me in de rij heb ik ongeveer een kwartier staan wachten, niet overdreven. Daar waar je er in zo'n geval in Nederland met 2 minuten uit bent, gaat het hier ff wat langzamer. De beste man achter de kassa pakte voor elke klant netjes alle boodschappen 1 voor 1 muy traquilo in, maakte ondertussen nog een praatje en ging toen eens rustig kijken wat het allemaal zou gaan kosten. Top! Eindelijk! Geen gestresste mensen die zich te pletter ergeren als er ergens wat sociale contacten worden uitgewisseld en als niet iedereen evenveel haast heeft als hem/haar.

Deze rustige levensstijl kwam ook uitermate goed naar voren in de bus. Je stapt in, betaalt en gaat zitten. Tot dusver niets aan de hand. Natuurlijk zijn het geen gloednieuwe Qbuzz-bussen en hebben de chauffeurs niet van die rare uniformen aan.
Een verschil is het volgende. Als de chauffeur honger heeft, moet de chauffeur eten! Slogisch! En dus stopt de beste man voor de eerste de beste 'pulperia' (soort klein supermarktje), stapt de bus uit en gaat rustig een broodje kopen. Niemand die er wat van zegt, de beste man moet toch ook eten? Kijk, dan wordt het leven van een busschauffeur ineens een stuk interessanter.

Goed, tot zover. Het wordt alweer een veel te lang verhaal, en dat ga je toch niet lezen! Dus!

Quote van de dag: Écht niet dat mannen hier met een roze pasje gaan lopen!

• 04 Januari 2011 - 09:00

Loes:

Oh wat een pjachtig land! Ik zie het helemaal voor me! ;)

• 04 Januari 2011 - 15:41

Denise Daniëls :

Floor! Wat superleuk om je verhalen te lezen:D En dat je het naar je zin hebt in je gastgezin. Ik heb er zooooooo veel zin in!

Tot de 10e!

xx Denise

• 05 Januari 2011 - 13:54

Steffen&Mieke:

Wij gaan je verslagen dus echt wel lezen. Leuk dat je het zo naar je zin hebt. Blog is openbaring voor opa Koos, nog nooit van gehoord, nu wel dus.
    Groetsels

• 06 Januari 2011 - 10:23

Gershom:

We want more, we want more! Haha ik kijk echt een paar keer per dag of er al iets op staat! Hoezo spanning en zenuwen? Geen last van hoor :P

Maar klinkt allemaal erg goed, zie je maandag!! Geniet dus nog maar ff van de rust ;)